Een persoonlijk plan is een document waarin u beschrijft welke problemen u ervaart. En welke oplossingen, zorg en ondersteuning daarbij passen. Het is een hulpmiddel om te bedenken wat voor ondersteuning u nodig heeft.
Persoonlijk plan en gesprek met Team sociaal
U mag een persoonlijk plan maken als u een melding doet bij Team sociaal, maar dit is niet verplicht. Lever het plan uiterlijk 7 dagen nadat u melding heeft gedaan in. Levert u het plan op tijd in, dan is de gemeente verplicht om het plan te bespreken bij het gesprek met Team sociaal.
Begin daarom al met het persoonlijk plan voordat u een melding doet bij Team sociaal. Dan heeft u er meer tijd voor. Kijk hier voor meer informatie over de Wmo-melding.
Persoonlijk plan maken
U kunt een persoonlijk plan maken door een kort antwoord te geven op de volgende vragen:
- Hoe ziet uw dag eruit?
- Tegen welke problemen loopt u aan?
- Wat wilt u in de toekomst?
- Wat kunt u zelf doen om het probleem op te lossen?
- Wat kunnen anderen doen om te helpen?
- Wat kan de gemeente doen om uw probleem op te lossen?
Een persoonlijk plan maakt u meestal zelf. Komt u er alleen niet uit, vraag dan hulp aan iemand in uw omgeving. U kunt ook gratis hulp en advies krijgen van een cliëntondersteuner.