Een persoonlijk plan is een document waarin je beschrijft welke problemen je ervaart. En welke oplossingen, zorg en ondersteuning daarbij passen. Het is een hulpmiddel om te bedenken wat voor ondersteuning je nodig hebt.
Persoonlijk plan en gesprek met Team sociaal
Je mag een persoonlijk plan maken als je een melding doet bij Team sociaal, maar dit is niet verplicht. Lever het plan uiterlijk 7 dagen nadat je melding hebt gedaan in. Lever je het plan op tijd in, dan is de gemeente verplicht om het plan te bespreken bij het gesprek met Team sociaal.
Tip: Begin al met het persoonlijk plan voordat je een melding doet bij Team sociaal. Dan heb je er meer tijd voor. Kijk hier voor meer informatie over de Wmo-melding.
Persoonlijk plan maken
Je kan een persoonlijk plan maken door een kort antwoord te geven op de volgende vragen:
- Hoe ziet jouw dag eruit?
- Tegen welke problemen loop je aan?
- Wat wil je in de toekomst?
- Wat kan je zelf doen om het probleem op te lossen?
- Wat kunnen anderen doen om te helpen?
- Wat kan de gemeente doen om jouw probleem op te lossen?
Een persoonlijk plan maak je meestal zelf. Kom je er alleen niet uit, vraag dan hulp aan iemand in je omgeving. Je kan ook gratis hulp en advies krijgen van een cliëntondersteuner.