In West Betuwe biedt het schoolmaatschappelijk werk laagdrempelige, preventieve hulp om te voorkomen dat kleine problemen groot worden.
Kinderen en jongeren krijgen in hun schooltijd soms te maken met pesten, faalangst, rouw, een scheiding of prestatiedruk. In West Betuwe biedt het schoolmaatschappelijk werk laagdrempelige, preventieve hulp om te voorkomen dat kleine problemen groot worden. “We lopen een stukje met je mee,” zegt Marjolein Dekker, schoolmaatschappelijk werker. “Of we helpen je op weg – zowel ouders als kinderen.”
Breed aanbod
Het schoolmaatschappelijk werk is er voor alle scholen in de gemeente, met een breed team en verschillende onderdelen: een preventief aanbod, ondersteuning in het basisonderwijs en begeleiding voor jongeren in het voortgezet onderwijs en MBO. “We krijgen signalen van leerkrachten, ouders of kinderen zelf. Dan overleggen we met school en ouders, en starten een traject waarin we ontdekken: wat speelt er? Wat is er nodig? Daarna maken we samen een plan,” legt Dekker uit.
Praktisch en kortdurend
De hulp is praktisch en kortdurend, meestal zo’n vijf tot acht gesprekken. In het basisonderwijs kan het onder andere gaan om onzekerheid, pesten of rouwverwerking. “We voeren gesprekken over opvoeden, doen spelletjes of oefeningen om kinderen te helpen omgaan met lastige situaties,” vertelt Dekker. Ook ouders zijn belangrijk in het proces. “In de kern willen ouders altijd betrokken zijn, maar soms lukt dat door omstandigheden even niet. Dan kunnen wij ondersteunen.”
Specialistische zorg voorkomen
Jongeren in het voortgezet onderwijs hebben vaak te maken met groepsdruk en prestatiedruk. “Denk aan stress rond toetsen of examens. In gesprekken helpen we hen helpende gedachten ontwikkelen, zodat ze kunnen switchen van negatieve gedachten,” zegt Dekker. Het doel is om met kleine inzet grotere problemen en specialistische zorg te voorkomen.
Muggenvangen
Wendy Hoogveld is gespecialiseerd in het groepsgerichte, preventieve aanbod. “Ik hou ervan om preventief bezig te zijn,” zegt ze. “Ik word enthousiast van het bevorderen van mensen hun gezondheid en probeer – als ze ervoor openstaan – te voorkomen dat een mug een olifant wordt.”
Kracht van adem gebruiken
Het groepswerk begon drie jaar geleden als een pilot en is inmiddels een vast onderdeel van het programma. “We draaien met de collega’s heel wat groepen voor kinderen in het primair onderwijs. Denk aan het vergroten van weerbaarheid en lichaamsbewustzijn via ‘Rots en Water’, of werken aan faalangst. In deze groepen leren kinderen zich bewuster worden van hun gedrag en de kwaliteiten die ze in huis hebben. Zo kan je altijd de kracht van je adem gebruiken om rustig te worden – iets dat je altijd bij je hebt.”
Groeiend aanbod
Het aanbod groeit nog steeds. Er zijn ook spel- en praatgroepen voor kinderen van gescheiden ouders, en afgelopen schooljaar startte een groep voor kinderen van wie een ouder kanker heeft. “Hoe fijn is het als je ergens terecht kan, vaardigheden kan leren of je verhaal mag delen – of je nu jong of oud bent,” zegt Hoogveld. “Mijn doel is om wat wij doen zoveel mogelijk bekend te maken bij iedereen die betrokken is bij onze jeugd. Zo krijgen kinderen de kans om de mug te vangen voor hij verandert in een olifant.”
Meer informatie
Ouders en jongeren kunnen contact opnemen via de intern begeleider op school of rechtstreeks bij het maatschappelijk werk. De hulp is kosteloos en als er meer nodig is, kan er later worden doorverwezen.
www.westbetuwe.nl/schoolmaatschappelijk-werk
Het aanbod trainingen vindt u op Aanbod trainingen schoolmaatschappelijk werk | Gemeente West Betuwe