Gemeente start met Plinkr Nazorg: 6 maanden begeleiding bij geldzaken, met hulp van een app
De gemeente West Betuwe ziet dat steeds meer inwoners moeite hebben om hun geldzaken op orde te houden. De vraag naar schuldhulpverlening neemt toe en hulpvragen worden steeds complexer. Om hier beter op in te spelen, is de gemeente gestart met het proefproject Plinkr Nazorg. Een belangrijk onderdeel van Plinkr Nazorg is de begeleiding door een budgetcoach of schuldhulpverlener.
“Met Plinkr willen we zorgen dat inwoners na een schuldhulpverleningstraject niet terugvallen, en dat we geldproblemen op tijd signaleren zodat inwoners niet in de schuldhulpverlening terechtkomen,” zegt Jan de Geus, wethouder Maatschappelijke Ontwikkeling.
Inzicht in eigen geldzaken
Plinkr is een app die eenvoudig is in gebruik en helpt om inzicht te krijgen in de eigen geldzaken. In een traject van 6 maanden krijgen inwoners begeleiding van de gemeente bij het in kaart brengen van inkomsten, uitgaven, en het beheren van een budget. Daarbij wordt ook gewerkt aan digitale vaardigheden, zoals het gebruik van de DigiD-app en de Toeslagen-app. Een inwoner die meedoet aan Plinkr Nazorg, kan ook na het traject van 6 maanden de app blijven gebruiken.
Wethouder Jan de Geus is blij met de start van de proef met Plinkr Nazorg: “Bestaanszekerheid en financiële redzaamheid zijn belangrijke thema’s. Ook de gemeenteraad vraagt hier al langer aandacht voor. Het is goed dat we met deze methode inwoners kunnen helpen om weer grip te krijgen op hun financiën en zo grotere problemen kunnen voorkomen. Bij veel mensen met geldproblemen spelen vaak ook andere zaken, zoals gezondheidsproblemen.”
Na een jaar wordt de proef geëvalueerd.
Vragen of problemen met geldzaken?
De gemeente kan u helpen. Neem contact op met Team Sociaal via 0345-728801 of stuur een e-mail naar bc@westbetuwe.nl.